Monday, February 13, 2012

Pembuat keputusan tegar.

Monday blues, macam besala kan.. Isnin.. Permulaan untuk hari-hari yang seterusnya. Ok, hari ini sa maw cakap pasal "buat keputusan". Sebab hari ni, saya belajar tentang membuat keputusan yang telah dibentangkan semasa kuliah oleh si classmate sa. Walaupun sebenarnya ia lebih kepada membuat keputusan dalam course PJM, tapi memang berkait rapat la sama kehidupan sehari-harian sa juga. Sebenarnya tadi sa x ambil perhatian bila c classmate membentang sbb sa sibuk membaca 'memes' di Sabahan Troll (jahatnya sa) buduuu lawak gila ni..orang Sabah mimang hebat! aisehh.. salute la kpd yg buat 2 'memes'. Sa maw try2 jg kenen tp sa malas. Idea bnyk tp kubur saja la dalam utak. LOL!




creditz goes to Sabahan Troll

OK2 cukup2 lai tu merepek. Berbalik kepada cerita membuat keputusan ni tadi, ada 3 jenis pembuat keputuasan iaitu yang 

Pertama
Pembuat keputusan refleksif: Ni org yang suka buat keputusan dgn cepat dan pantas. Tutup mata pun dia ble bt keputusan sda.
Cth: Si A bwa si B trn KK, trus c B ckp OK SET mari jln skrg, tanpa tingu2 dia ada duit ka teda mw lepak2 d KK tu. naaa...

Kedua
Pembuat keputusan reflektif: Ni orang yang ambil masa yang lama apabila buat keputusan. Tunggu ayam berkokok pun blum tau lg klu dia sda bt keputusan ka blum ni.
Cth: si C bwa si D pg dating tingu wayang sana KK, tp si D x pndai bg kata putus mw pg ka x sbb dia blum tanya mama dia ble kluar ka tidak, lps 2 bnyk keja rmh dia mw bt, lg dia x cukup duit maw blanja gulpren dia, trus lama si C tnggu last2 x durang tepigi dating. kasiannn..

Ketiga
Pembuat keputusan konsisten: Ni orang yang buat keputusan secara konsisten, x cepat x juga lama. Sederhana, slow and steady.
Cth: Lu pikir la sendiri...

Jadiiiiii, setelah ditimbang tara saya dapati sa ni pembuat keputuasan yang REFLEKTIF dan bukannya refleksif mahupun konsisten. Biasanya saya akan mengambil masa yang lama untuk membuat keputusan, apalagi kalau keputusan yang tersangatlah penting.Naaa.. akan makan masa berjam-jam, berhari-hari atau berminggu-minggu. Naaa, knapa begitu? sebab sometimes sa akan lupa skjp tu masalah lps tu sambung balik maw pikir keputusan yang perlu dibuat.. dan biasanya sa suka bertanya org (yg ble dipercayai kesahihannya sahaja) samada keputusan sa tu betul atau tidak, lagi satu sa akan fikir setiap consequences (bilang urang putih) bagi setiap kemungkinan keputusan yang akan sa buat tu..
Dan salah satu benda yang selalu mempengaruhi saya semasa membuat keputusan ialah 'EMOSI' dan 'KATA HATI'. Begini lai ni klu insan yang bernama perempuan dan lagi berbintang Pisces..
 
 Sejujurnya memang susah maw buat keputuasan dalam hidup kan? setakat ni buli kira juga la keputusan "Bodoh" yang saya buat. =_="
Ada di antaranya boleh diselamatkan dan selebihnya ditelan bumi. kasiannnnn.. gmaa..
Dalam masa terdekat ni sa ada 1 keputusan yang sangat penting untuk dibuat. Tetapi masih dalam pertimbangan.  Masih dibicarakan oleh hakim2 di kepala dan hati. atau adakah sa sda buat tu keputusan tanpa sa sedari???? *sebenarnya sa bingung sendiri*


Apa-apa pun saya berserah kepada Lord Jesus Christ sebab hanya Dia yang tahu apa yang saya rasa dan apa Rencana untuk diri saya.

P/s: Minta maaf kalau saya telah buat keputuasan yang salah.pfff ~_~''

marila kita tidur.. malammmm dunia.. 




0 comments:

 
caTTerritory Blogger Template by Ipietoon Blogger Template